Olej silnikowy to najważniejszy płyn eksploatacyjny, dzięki któremu układ smarowania może pracować we właściwy sposób. Kiedy należy go wymieniać w silniku?

Częstotliwość wymian oleju silnikowego ma wpływ na trwałość jednostki napędowej, poziom jej awaryjności, zużycie paliwa i trwałość osprzętu (np. turbosprężarki). Terminowa wymiana oleju pozwala zapobiegać osadzaniu się nagaru. Utrzymywanie odpowiedniego poziomu oleju silnikowego pozwala utrzymać maksymalną żywotność wielu elementów, na przykład wspomnianej wcześniej turbiny i łańcuchowego napędu rozrządu.

Olej silnikowy odpowiada za:

  • redukcję tarcia pomiędzy pracującymi tłokami a cylindrami
  • zmniejszenie oporów pracy silnika (co ma wpływ na zużycie paliwa)
  • uszczelnienie luzów pomiędzy pracującymi elementami i uszczelnienie komór spalania
  • zmniejszenie hałasu (na skutek zmniejszonego tarcia)
  • chłodzenie pracujących elementów silnika
  • odprowadzanie zanieczyszczeń, które zatrzymuje filtr oleju
  • ochronę przed korozją (oleje zawierają szereg dodatków antykorozyjnych)

Co ile wymiana oleju w silniku?

Każdy producent samochodu ustala, co ile kilometrów przebiegu powinno się dokonywać wymiany oleju silnikowego i jaka ilość oleju jest potrzebna do wymiany. Ponadto producent samochodu określa specyfikację oleju silnikowego. Czasami producenci zalecają stosowanie oleju konkretnego producenta, ale najważniejsza jest specyfikacja.

Istnieją jednak pewne odstępstwa od normy i kontrowersje.

Niektórzy producenci nowoczesnych silników zalecają stosowanie olejów silnikowych tzw. long life, które powinno się wymieniać co 30 albo nawet co 50 tys. km przebiegu. Tymczasem zdaniem dużej części mechaników i specjalistów, graniczny przebieg to 15 – 17 tys. km. Po tym przebiegu filtr oleju nie jest w stanie zatrzymywać zanieczyszczeń, a sam olej ulega zużyciu i traci właściwości smarne oraz antykorozyjne.

Poza tym mechanicy i specjaliści radzą, aby w autach, które są przede wszystkim eksploatowane w mieście, wymieniać olej częściej, co 10 – 12 tys. km przebiegu.

Co z samochodami, które nie są eksploatowane przez większą część roku i pokonują najwyżej kilkaset kilometrów, albo w ogóle nie jeżdżą? W takich autach należy dokonywać wymiany raz na rok.

W przypadku samochodów z silnikami wysokoprężnymi, wyposażonych w filtry cząstek stałych DPF i FAP, konieczne jest stosowanie olejów niskopopiołowych oznaczanych np. jako "low saps".

Układ smarowania umożliwia właściwą pracę jednostki napędowej, ale tylko wtedy, gdy spełnione są cztery warunki:

  • układ jest w pełni sprawny, dzięki czemu może rozprowadzić olej pod ciśnieniem lub rozbryzgowo (pompa oleju jest sprawna i zapewnia odpowiednie ciśnienie)
  • zastosowany jest olej silnikowy o specyfice, zalecanej przez producenta pojazdu
  • w układzie znajduje się odpowiednia ilość oleju (powyżej poziomu minimum)
  • olej nie jest zużyty, nie jest zmieszany z innymi płynami eksploatacyjnymi (np. z płynem chłodniczym na skutek awarii uszczelki pod głowicą) i nie jest zanieczyszczony (na skutek zużytego filtra oleju, który nie jest w stanie odbierać zanieczyszczeń).

5

17

19